12 GOUDEN TIPS TEGEN EXAMENSTRESS

strip stressNog een paar weken en dan is het zover: EXAMENTIJD! Een stressvolle periode voor de leerlingen / studenten maar ook voor hun ouders. Misschien merk je al nu dat je kind de stress begint te voelen. Dan kunnen de volgende 12 tips tegen examenstress hem of haar helpen om rustiger en geconcentreerder de examenperiode in te gaan. Neem ze met je zoon of dochter door.

Voor het examen:

1. Plan vooraf: maak een overzicht van wat je nog moet doen. Maak vervolgens een planning. Als je moeite hebt met plannen, vraag dan om hulp aan je ouders of aan een leraar.

2. Slaap genoeg: nachtenlang doorleren kan juist een negatieve invloed op jouw prestaties hebben. Als je goed uitgerust bent, heb je meer energie en kun je je beter concentreren tijdens je examen.

3. Ontbijt: start de dag met een gezond ontbijt. Dat zorgt voor glucose, de brandstof voor je hersenen. Bruin brood en/of müesli zorgen voor langzame koolhydraten die je lichaam voldoende energie geven om constant en voor een langere periode te presteren.

4. Laat je niet afleiden: de plaats waar je studeert is ook van groot belang. Zorg voor een rustige plek. Als je beter leert met muziek, zet het dan niet te hard aan. Maak een afspraak met jezelf dat je alleen in een pauze op facebook, twitter en whatsapps  gaat kijken en niet tijdens het leren.

5. Beweeg: bewegen is de beste manier om een pauze van het leren te nemen en om jouw concentratie te verhogen. Op deze manier kun je ook wat stress uit je lichaam halen.  Een kwartiertje wandelen of hardlopen is al genoeg.

6. Praat over je angsten: vertel je ouders, vrienden of klasgenoten over je gedachten, angsten en verwachtingen. Als je het voor jezelf houdt, levert het extra stress op.

7. Schrijf je angst van je af: neem op de dag van je examen 10 minuten tijd om over je angst(en) te schrijven. Op deze manier lost de angst voor een deel op. Het deel van je hersenen, dat zich met piekeren en zorgen maken bezig hield, wordt weer beschikbaar. Zo gaat je werkgeheugen beter functioneren.

8. Lees mijn extra blog (verschijnt over twee weken): Ontspannen door de examens heen: de 10 beste Bach-bloesems-remedies.

Tijdens het examen:

9. Leer om te gaan met blackouts: tijdens een blackout weet je tijdelijk iets niet. Pauzeer even, adem diep door, het komt straks wel weer. Ga naar een volgende vraag om weer op dreef te komen.

examens10. Concentreer je op je ademhaling: als je merkt dat je tijdens een examen een paniekaanval krijgt, doe je ogen dicht en concentreer je op je ademhaling. Adem diep in door je neus en adem langzaam uit door je mond. Terwijl je dat doet, stel je voor dat je stress en angst uitademt en rust inademt.

11. Neem genoeg energie tot je: soms kun je je tijdens een examen slap voelen. Dit omdat veel van je energie naast het uitvoeren van de opdracht ook aan stress opgaat. Het eten van een banaan of een energiereep kan je concentratie vermogen weer een boost geven.

Na het examen:

12. Ontspan: na een examen is het goed om even bij te komen door te sporten, muziek te luisteren of televisie te kijken.

Heb je andere tips of ervaringen? Deel ze door een reactie in het commentaarveld hieronder te schrijven!

PS.: DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hieronder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

 

 

Follow me!

  • Facebook
  • twitter
  • Hatena

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>